Dag 1-4, Berlin

Så då börjar resans alla bilder redigerade som oredigerade här har ni ett hopkok!

Jag, Astrid, Nina & Anna tog bussen från centralen den 14 juni till Köpenhamn. Astrid var pigg så vi spelade olika iphonespel hela vägen ner till Mamlö.

Anna må se pigg ut här men låg och sussade större delen av bussresan.

Väl framme i Köpenhamn var vi hunriga som vargar och gick till favvostället rizras vid ströget. Deras veggie-buffé fick ju inte missas.

Efter att ha ätat tills vi fått paltkoma, satte vi oss en stenkast bort på ett färgglatt café.

Där jag testade en marockansk latte och Anna en myntaté. Myntate var drömmen.

Vid 3-tiden satte vi oss på nattåget till Berlin och hade hoppet om att vi skulle få en helt egen kupé(!!!), fast så blev inte fallet. Vi hamnade med en Kenyansk kvinna och en tysk man som kunde väldigt få ord på engelska.
Då var vi framme på Berlins enorma central. Under turen hade vi fått besök av 4 biffiga skånska pojkar (ingen män), som också klev av här. Alla sprang åt olika håll, desperata efter att få i sig dagens första mål frukost!
Efter att vi piggnat till lite och checkat in på 36 rooms i Kreuzberg så plockade vi ihop oss för lite äventyr och gick mot Judiska museet.
Där lille Astrid såg ännu mindre ut bland alla betongblock.
My Pussy my choice.
Alla vägga, golv och tak lutade hejsvej så vi satte oss ner lite för att orientera oss. Konstigaste känslan.
Arkitekturen på detta museum var spektakulär!
Många olika konstnärer hade gjort häftiga installationer. Alla i temat förintelsen.
Även fast man blev väldigt låg efter all hemsk historia så lyckades vi få till några skratt, bästa spegeln.

Efter turistandet så mötte vi upp Linnéa, Elina och Matilda för att gå till ett av Elinas favvoställen i Berlin.
Vilket var en park/allé(!) som symboliserade sovjetunionens räddande av Tyskland efter första världskriget. Alla dessa statyer står alltså kvar idag, väldigt sällsynt i Tyskland med prisande av sovjet.
Innan vi splittrades upp igen åt vi crêpes, solade vid floden och tog oss en öl om jag inte minns fel.
Berlinmuren var ju ett måste så dit for vi sedan.
Nina var glad
Jag var väl glad jag med, men inte mannen med mig.
Vi for hem, bytte om, mötte upp Linnéa och co. för middag på en tapasrestaurang i Kreuzberg. Vi delade på en gudomlig paella med musslor, räkor och allt annat som måste måste finnas med samt drack citronöl för att sedan bege oss till coolaste hemliga lilla gaybaren roses i Kreuzberg. Där träffade vi ett underbart gaypar som berättade allt om Belin, deras uppväxt då de kom från var sin sida från det uppdelade Berlin och om hur fab Barbra Straisand konserten varit.
Dag nummer 2 i Berlin tog vi en whiteflat frulle på hörnet av vår bostad.
Somliga festade till med en croissant
När vi suttit i solen och väntat in Elina och co. gick vi till Söndagsmarknaden längs med lilla floden vid Maybachufer.
Astrid hittade coolaste vinterjackan.
Nina en fin gul och ett par solisar. Ingen bild här men jag fann en underbar handmålad klänning från 50-talet som var uppsydd till säljarens mormor, för ynka 12 euro.
Denna dag skulle vi ut, och detta skedde inte på kvällen utan Elina hade berättat om att Berlinarnas bästa klubbar är lite utanför centrum och är väldigt strikta med att hålla det hemligt och speciellt. Så vi drack lite öl, åt från Elinas franska pojkväns ost, lyssnade på svenskt och rökte på hennes sjuka balkong tills fyratiden då vi tog taxi till Sisyphos. Bästa bästa klubben, aldrig upplevt något bättre.
Dagen efter skulle vi gå till ett annat ställe Elina tipsade om, Café Anna Blume.

Bilderna är inte rättvisa jämfört med hur underbart det var i verkligheten, 7 euro per person och du hade närproducerad hotellfrulle.
Nina blev glad.
Detta kaffe var guld värt i denna stund. House blend drömmen.
På eftermiddagen skulle vi ta tåget vidare till Genova i Italien så vi hade ynka 4 timmar på oss att shoppa oss genom second hand-Berlin, urban outfitters och Other stories.
Var ju så osäker på dessa shorts, och lyckade inte se hur dom såg ut i spegeln i det hemska omklädningsrummet så jag tog ett dussin bilder på min rumpish. Blev i slutändan de bästa köpet jag gjort på år.
Stressen hade infunnit sig, men vi satt i alla fall på tåget mot Genova. Skulle bara ta ett dygn, men det var det värt!
Här hade jag varit sömnlös i ett dygn och kände mig allmänt borta.

Har förinställt ett inlägg om Genova och alla andra ställen vi besökte i Italien för morgondagen. Bisous!