Dag 5 - 10, Italien till Kroatien

Vackra Cinque Terre och Monterosso var nog vackrast i solnedgången. Efter en heldag med vandring bad och stekande sol var vi redo för att åka tillbaka till Genova och äta vår trolgtvis sista pasta i Italien. Vi hade många tankar på att åka vidare till Verona för att vandra runt bland valpolicella-gårdarna, men efter många om och men bestämde vi oss för att åka till Kroatien nästa dag. Men..
Inte riktigt till detta ännu. Som sagt var vi på väg tillbaka till Genova, då vi nästan sprang för att hinna med nästa eftermiddagståg till La Spezia som man passerade på vägen.
Medan jag smygfotade, smygtjuvade Anna
Vi fick uppleva lite turistorsstuk/stil här, något som inte fanns så mycket av i det älskade Genovat.
Vet inte helt vad som hände här men lyckades få med två konstiga män på fotot. Detta var tågstationen i Monterosso.
Astrid var solbränd och glad, Nina likså (lovar)
Kändes lite som om vi var ute i vildmarken med lejonkungenträden uppe på toppen av Monterosso.
Så, för att göra en lång historia kort. Vi åkte hemåt, sussade efter en finmiddag med kallt rödvin, oätbart hård baugette, äcklig pasta osv osv. Dagen efter köpte vi frulle på stammis stället och tog nästa tåg mot Milano, sedan vidare mot Trieste där vi fastnade under natten. I Trieste fick vi uppleva ett helt nytt Italien och fick en stark känsla av att jag någon gång i mitt liv skulle hamna här igen. Dagen efter tog vi bussen till Pula för att ta taxi till byn Fontana där vi skulle vara de fyra närmsta dagarna.
Den långa resan tog på krafterna. Välförtjänta tjejer gick till handlarn och köpte ostar, citronöl och rödvin. Det var en fin midsommarnattsdröm.
Solnedgången från vår lägenhet i fontana var topp tio.
Vi hade vårt egna kök. Levde på frukt kaffe och vattenmelon.
Ibland åt vi ute, pizza var en favorit i detta land med!
Fann världens vackraste trappa i centrum av Fontana.
Vi tog en dagstur till Pula för att kika in Colusseum och storstaden. Plus att detta var Astrids födelsedag, då var det ju givet med en utflykt.
Finklädda var vi ju också!
Paraplyer!!
Denna vackra syn.
Hade ganska låga tankar om Pula innan, men staden var helt klart underskattad. Många vackra arkitekturer!
Och många vackra flickor!
Vi hittade en massiv godisaffär, där nina hittade en jordgubbe.
Men vadå? Är den inte fin
Sedan firade vi Astrid. Anna körde all in med en split!
Denna gudomliga skapelse
Födelsedagsbarnet
Klart tösa skulle få sig en present också, grattis Astrid du får ett olivspjut
VI vandrade hemåt längs med Pulas hamninlopp
Här träffade vi en störtskön kille från Pula som körde oss hem till Fontana. Han kommer förövrigt till Göteborg under way out west.
Dagen efter vaknade denna skönhet upp, och vi åt frukost i morgonsolen.
För att inte tala om denna tös. Nu tog vi en heldag på stranden och låg stekandes där till klockan tickade fem.
Då ovädret kom. Läskigaste himlen jag sett i mitt liv, detta var inte ens nära hur illa det blev sedan.Tromber och blixtar osv osv.
Dagen efter åkte vi vidare mot resans sista stad, Budapest. Detta får ni i morgon! Buonanotte